Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    28 mars 2009

    Omistliga upplevelser i Thailand.

    Den stora majoriteten av alla thailandsresenärer lyckas aldrig slita sig loss från charterträsket. Föga märkligt då de flesta turister bara intresserar sig för varma bad, alkohol och parningsritualer. Här kommer i alla fall diverse tips om utflyktsmål i Thailand som alltför få hittar fram till. Följande förströelser är möjliga
    1. Några timmars busstur norrut från Phuket är alltid att rekommendera. Då hamnar man i Ranong, en liten thailändsk stad belägen mitt emot Burmas allra sydligaste udde. I den här staden kan man ägna sig åt det absurda nöjet att bada i varma källor, en klart intressant upplevelse i tropisk miljö. Det är också enkelt att ta sig en båttur över till Burma, ett av världens farligaste och fattigaste länder. När jag är där stannar jag max en timme. Det brukar räcka för att man ska få hemlängtan.
    2. Det är faktiskt riktigt behagligt att transportera sig medelst tåg i Thailand. Reser man söderut genom Prachuap Khirikhan passerar man den smalaste delen av världens smalaset halvö. Indiska oceanen och Stilla havets vågor bryter sig här mot de två kusterna. Landet här är som en spänd lina och tåget rusar fram som på en tunn vajer. Det sägs att allt här kommar att vara borta om 100 år när oceanerna stiger och delar Thailand mitt itu!. Tiden är mycket knapp här om man vill uppleva något mycket sällsynt.
    "Jag gick framåt i vagnen och hoppades på klart väder. Jag riktade blicken framåt och lyckades som en få människor i världen få se denna syn av två oceaner samtidigt".
    3. Mekongfloden missar jag givetvis aldrig när jag är i Thailand. Fattas bara annat när man är "döpt" efter den! På 80-talet var floden en gräns mellan himmel och helvete precis som berlinmuren. På den tiden hände det att man besköt thailändska sidan, ofattbart nog kunde det ske med artilleri.
    Det är bättre idag men inte mycket bättre. På den laotiska sidan ett av världens fattigase länder styrt av galna mördare och torterare. På den thailändska sidan liv och rörelse och modernitet. Om man för 25 år sedan om natten tittade ut över floden mot andra sidan fanns det bara ett kolsvart dödsstyst mörker på andra sida. Knappt ett endaste ljussken stod att upptäcka. En mycket märklig kontrast till livet, ljuset och rörelsen där man själv befann sig. Redan på 80-talet gick det att hyra vattenskotrar för en tur på mekongfloden. Man fick stränga order om att inte åka över till den laotiska sidan av floden för då kunde det hända att man blev beskjuten med kulspruta av den laotiska befrielsearmen´s soldater. Naturligtvis var jag ofta ute på floden och utmanade det ödet.
    Idag är det lätt att få tag i visum och besöka Laos. En dagsutflykt till huvudstaden Vientianne är att rekkommendera. En annan sak man inte bör missa är "Sala Kaew Ku". Det är en märklig plats med enorma statyer i både buddhistisk och hinduisk stil.

    4. Buddhafiguren är tre meter hög och består av 5 500 kilo massivt guld. Finns att beskåda nära Chinatown i Bangkok och naturligtvis väl värd ett besök. När jag själv stod där första gången får jag nog tyvärr tillstå att jag hemsöktes av tankar av uppenbarligen girig karaktär. Jag sjönk så djupt att en liten fundering kring hur man osedd skulle kunna få med sig denna ovärderliga och 700 år gamla skatt undslapp mig. Sådana ogudaktiga tankar har nog drabbat många i den situationen. Bara "skrotvärdet" på guldet uppgår idag till över 1 miljard!

    5. Legal spelhåla under begravning! En religiös förklaring är att man håller den avlidnes ande sällskap. Lägg märke till vintermössan! I norra Thailand kan det vara lika kallt på nätterna som i Sverige en mild vinterdag!
    Allt spel är förbjudet i Thailand förutom diverse statliga lotterier och liknande. Däremot finns det ett undantag från denna lag och det är i samband med begravningar. Därför är det helt normalt med olika sorters hasardspel på begravningar! Därför förekommer det att vissa speltokiga individer mutar begravningsarrangörer så att begravningar ibland drar ut i veckor. I ett tropiskt klimat där balsamering och annat ej förekommer kan dessa spelorgier ganska snabbt bli illaluktande tillställningar! Illegalt spel förekommer överallt och stundtals på ofattbar nivå.

    6. Tuppfäktning är en folksport i byarna runt om i Thailand. Otroligt nog räknar man med att det finns 15 miljonr tuppar i Thailand som enbart används för detta ändamål. Spel om pengar är förbjudet i Thailand utom i samband med begravningar men det omsätts givetvis enorma belopp på tuppfäktningsarenorna runt om i landet.
    Som auktoritet och expert på alla former av spel och dobbel har jag givetvis studerat detta fenomen på plats och även investerat pengar på dessa slagsmål. Jag tror mig till och med minnas att jag ligger några hundra bath fram på denna annorlunda spelmarknad. Intressant och blodig spelmarknad men inget för djurvänner.

    7. Ett besök på fängelsemuseet i Bangkok är klart att rekommendera. De två gånger jag varit där har jag varit ensam så ytterst få turister hittar dit. Tidigare låg ett av världens värsta fängelser, Maha Chai, här på platsen och det är ofattbart att detta ruskiga ställe var i bruk ända fram till 1987. Jag har alltså åkt förbi utanför på gatan medan ofattbara grymheter ägde rum bakom murarna.
    Få människor i Thailand känner vad Maha Chai var för ställe och det kan vara svårt att hitta dit även för taxichaufförer. Man ska inte beställa en resa till Maha Chai utan till "kook kao" som betyder gammalt fängelse på thailändska. Då kanske man hamnar rätt.Detta är ingen plats att besöka för kräsmagade människor. Det finns ordentliga utställningar och beskrivningar av vilken fasansfull tortyr och olika avrättningsmetoder man kunde utsätta fångar för och detta ända fram i våra dagar.1987 beslöt regeringen att riva Maha Chai. Vissa delar sparades och är alltså idag museum. Maha Chai var en bisarr inrättning utan gränser där döden alltid kom som en välsignelse. Byggnad Två finns kvar! Fängelset byggdes 1890.
    De värsta formerna av tortyr förbjöds 1908. 1934 slutade man på kunglig uppmaning att skinnflå dödsdömda fångar innan de halshöggs med svärd. Svärdet ersattes så småningom med kulspruta. Centralfängelset Bang Kwang i Bangkok," Bangkok Hilton", har för många blivit en symbol för en kärv fängelsevistelse. För den stackare som hamnade i Maha Chai var Bangkok Hilton sannerligen en plats att längta till.

    8. Mitt favorithotell i Bangkok, Shangri-La. Det går faktiskt att landa på taket med helikopter. Kan beställas direkt på flygplatsen! Går annars att åka skytrain nästan ända fram till hotellet! Alldeles bredvid stationen ligger en kinesiskt teater som är väl värd ett besök när den är öppen vilken är nästan varje kväll! Kostar inget! Det är fantastiskt att sitta på kvällen med en öl vid floden och titta ut över den guldskimrande staden.

    Inga kommentarer: