Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    21 mars 2009

    En grishandlares bekännelser.

    Förra gången jag redogjorde för mina svinaffärer hade jag också suttit och beundrat Bohus fästning, precis på det ställe där bilden är tagen, (icke mitt foto). Exakt här ställde man upp de svenska artilleriet när den danska fästningen belägrades i olika omgångar fram till 1648.
    Igår hamnade jag också på denna plats, i vårvärmen och i några ölbuteljers sällskap. Till mitt försvar kan nämnas att jag så här långt promenerat 15 kilometer i skogen så mitt samvetet var snövitt när jag korkade upp. I princip har jag i detta läge 5 kilometer kvar hem. Jag bor uppe till vänster på bilden.
    Här kommer berättelsen om mina svinaktiga affärer i Thailand, som ju varit med förr på bloggen.
    Det hände i nådens år 2001. Från Bangkok följer man Thailand kust åt sydost ner mot gränsen till Kambodja. Här hittar man en liten trevlig stad, Trat. Min frus kusin bodde i denna trakt vid den här tiden och ägde odlingar med fruktträd. Från sådan verksamhet blir det mycket matnyttigt avfall och det är oerhört lämplig föda för exempelvis (lång)håriga och gråfärgade djur av märket svin. Kusinen behövde kapital för han tänkte investera i ett hotellprojekt i Pattaya. Jag kunde även köpa in mig bland fruktträden.
    Nu är det en dödssynd att som utlänning köpa något av större värde i Thailand. Det gäller bostäder, lägenheter, restauranger, hotell eller vad det nu kan vara. Jag har sett alldeles för mycket elände genom åren med folk som blivit lurade och förlorat enorma belopp. Man ska alltid hyra sin bostad i Thailand, man ska alltid leasa sin krog, bar eller rörelse eller vad det nu kan vara. Tro mig! I detta fall hade en investering i hotellet (40 rum) varit lysande för det går mycket bra och är värt 3 gånger så mycket som byggkostnaden 2002. Jag köpte inga träd heller men däremot hälften av grisverksamheten och det till en kostnad av cirka 20 000 svenska kronor. Det räckte för att strukturera upp verksamheten och till en viss expansion. Det stora lyftet kom i och med fågelinfluensan då alla slutade äta kyckling och priset på svin rusade i höjden. Det hela är egentligen en kul grej och trots hyfsad lönsamhet har jag personligen inte fått en ”krona” i näven än. Min fru lyckas alltid hitta behjärtansvärda användningsområden för pengarna i sitt eget hemland och där är inte jag inkluderad. (Se röd text ovan, snyft).
    Mekong Svin AB. Några företagsfakta:
    • 4 anställda varav en chef
    • Chefen har en lön på 6000 bath/månad.
    • En arbetare tjänar 4000 bath/månad.
    • Alla bor och äter gratis.
    • Naturligtvis har företaget ett bonussystem. Varje anställd får en flaska sprit i bonus varje vecka, givetvis whisky av det oslagbara märket Mekhong.
    • Man har 2 dagar ledigt per månad
    • Antalet invånare (svin) kring 100 men varierar kraftigt.
    • Antalet producerade svin per månad uppgår till mellan 0 och 30.
    • Några gånger per månad hämtas ett antal med en Izuzu pickup men transporteras aldrig längre än någon mil! Det händer att enskilda djur levereras, och då lastade på moped! Rena ekosvin som sagt!
    • Jag har massor av intressanta bilder härifrån men de är inte tillgängliga här och nu men jag kan utlova dem framöver!

    bangkok, thailand, bangkok, thailand, pattaya, thailand, pattaya, thailand, phuket, thailand
    Det kan förefalla som något bistra arbetsförhållanden men så är det inte alls. De hela flyter på i makligt tempo. Man gör ett ryck på ett par timmar på morgonen med matning och dylikt. Som sagt, riktiga ekogrisar med 100 % vegetabilisk föda med viss vitaminberikning. Sen gör man ett ryck någon timme på eftermiddagen och så vidare. Ingen kommer upp i svensk 40-timmarsvecka effektiv tid. Arbete och fritid flyter ihop på det där egendomliga thailändska viset. Dom lever på en levnadsstandard som inte är så olik vår egen som man kan tro när man först studerar den. Dom äter och dricker gott, dom tittar på teve och alla äger var sin motorcykel och det är ytterst sällan någon säger upp sig, flyttar till Bangkok där lönerna är mycket högre och livet mycket mera spännande på alla vis.
    Epilog.
    Kusinen driver ett "halvt hotell" idag och andra släktingar tar hand om fruktträden. Tyvärr är inte andra hotellhalvan min!
    En liten läskig faktauppgift vad gäller grisuppfödning kan jag avsluta det här inlägget med. En grismamma äter ibland upp någon av kultingarna. Betänk då att vi har 75 % av våra gener gemensamma med svinen. I snitt alltså! Vissa av oss ligger på en betydligt högre nivå (och lägre)!

    Dagens tennis

    Värdelösa matcher att handla live på inatt. Ojämna uppgörelser och inte en enda 3-setare så lång ögat kunde se. Nu missade jag sista matchen pga "trötthet"!

    • Murray (2,24)-Federer (1,8). Man vill gärna se finalen Federer-Nadal på söndag men vägen dit är lång för schweizaren. 1,8 är ändå spelvärt i min bok!
    • Nadal (1,26)-Roddick (4,7). Marknaden värderar förmodligen matchen ganska bra.
    • Zvonareva (1,7)-Ivanovic (2,4). Snacka om skönheten och odjuret! Surpuppan är i form skrev jag igår och det gäller även finalmatchen. Ivanovic är också tillbaka från sin ökenvandring! Kanske dags för livehandel värd namnet på den här uppgörelsen. Matchen spelas på söndag verkar det som!

    Dagens pokerlektion

    Det var länge sen jag tog upp nåt om poker. Kanske lämpligt idag då att diskutera lite om bluffens natur. Generellt sett bluffar spelare mindre än man tror. Själv blir det oftast bara en ren bluff per turnering.

    • Du spelar i en no limit holdemturnering och 5 personer har synat stora mörken. Du sitter själv med stora mörken och har ♠Kn ♣5. Klart läge för en bluff men hur mycket bör satsas? All-in är inte att rekommedera. Det kan locka fram en syn hos någon som har typ ♥6 ♦6 eller kanske A ♣Kn. Det vore en katastrof. Man bör i detta bluffläge satsa 10-50 % av vad motståndarna har kvar i marker generellt sätt. Då blir det inte lika intressant att syna för en motståndare med halvbra kort. Detta gäller när motståndet är hyfsat och spelarna har något hum om vad potodds är för nåt.
    • Annars finns det en annan generell regel i no limit som märkligt många är omedvetna om. När man höjer i no limit, speciellt före floppen, ska man bara göra det om man inte har något emot en mothöjning. I första fallet välkomnar man en mothöjning eftersom man har bra kort. I andra fallet, som i bluffen med ♠Kn ♣5 ovan, lägger man sig bara. Man ser jämnt och ständigt hur spelare gör rejäla höjningar före floppen med kort som ♥9 ♦9 eller ♠A ♦10. Det är helt felaktig taktik. Med den typen av kort vill ingen ha en mothöjning mot sig. Motståndaren som mothöjer har uppenbarligen hyfsade kort och det kan bli dyrt att gå med. Man bör alltså bara gå med i en pott med mellanpar och liknande som startkort! Slutsatsen blir alltså att man aldrig höjer om en mothöjning är det värsta som kan hända!

    Inga kommentarer: