Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    30 november 2008

    Lyckosamma spekulationer.


    Pensionssparande.
    ......
    Den 21 november skrev jag om hur jag ändrade om bland mina pensionsfonder. Fram till september 2007 innehöll alla dessa fonder 100 % aktier. Jag insåg att det var dags att gå ur börsen och jag flyttade över nästan allt kapital till räntebärande papper. På mitt PPM-konto köpte jag en enda fond, Handelsbanken Funds - Swedish Bonds Shares. På pensionsförsäkring nummer 2 i SHB blev det en enda fond, SHB Euroland Ränta. På nummer 3 blev det SHB Euroland Obligation. På 4:e försäkringen i SPP blev det SHB Euroland Ränta. Alla dessa 4 fonder har gått mycket bra under 2008. Kring 10 % plus fram till 21 november. Alla vet ju vilken katastrof det varit att behålla aktiefonder under den här tiden. Jag ska nu gå igenom mera i detalj vad som hände den 21 november och hur det gått sedan dess. Det var förstås ren tur att jag kom in så rätt som jag gjorde.
    ............
    ............
    ...................................
    ............
    1. PPM
    Här bytte jag fond till Handelsbanken 30 i Topp Index. Beloppet var på 108.951 kronor. Idag har denna summa stigit till 122.403, en nätt liten värdestegring på 12 % på 9 dagar. Jag ändrade tillbaka till 70 % räntepapper i torsdags eftersom jag inte tror på fortsatt kraftig uppgång på börsen.

    2. SHB
    Här bytte jag också fond till Handelsbanken 30 i Topp Index. Beloppet var på 167.950 kronor. Idag har denna summa stigit till 186.612, en nätt liten värdestegring på 11 % på 9 dagar. Jag ändrade tillbaka till 70 % räntepapper i torsdags eftersom jag inte tror på fortsatt kraftig uppgång på börsen.

    3 SHB
    Här bytte jag också fond till Handelsbanken 30 i Topp Index. Beloppet var på 34.156 kronor. Idag har denna summa stigit till 37.913, en nätt liten värdestegring på 11 % på 9 dagar. Jag ändrade tillbaka till 70 % räntepapper i torsdags eftersom jag inte tror på fortsatt kraftig uppgång på börsen.

    4 SPP
    Här bytte jag till SHB Japanfond (5 %) och SHB Norge (95 %). Beloppet var på 78.766 kronor. Idag har summan stigit till 82.538, en värdestegring på 5 % på 9 dagar. I torsdags ändrade jag tillbaka till 50 % räntepapper och behöll 50 % SHB Norge eftersom jag inte tror på fortsatt kraftig uppgång på börsen.


    5 SHB
    Detta var en fond som jag glömde ändra om förra året. Det var bara en liten fond på cirka 20.000 som låg i Handelsbanken Norden Aggressiv. Det är alltså en fond som bankirerna själva haft ansvaret för och därför har den givetvis sjunkit med 47 % i värde senaste året. Jag har en del andra pensionfonder som jag inte kan bestämma över själv och dessa har också haft en trist utveckling även om vissa har placeringar i räntepapper som dämpat fallet.
    Exemplet visar hur viktigt det är att engagera sig själv i sin ekonomi för även om dessa bankirer som förvaltar fonder har miljonlöner och bonusar så slarvar de snabbt bort dina pengar om du inte ser upp och de kommer aldrig att ens be om ursäkt för det. Vi får istället själva stå för förlusterna. Först blir vi av med sparkapitalet och sedan får vi dessutom en skuld till bankenrna via statens garantier. Nog är det en sjuk och moraliskt bankrutt värld vi lever i!

    ........
    När man som jag lyckats hoppa över en halvering av börsen och dessutom haft en hyfsad tillväxt av pensionskapitalet under året kommer det att få oerhörd betydelse framöver. Det blir en rejäl hävstång på 10-15 års sikt och med normal tillväxt av kapitalet kan pensionsutbetalningar mångdubblas när den dagen kommer. Sen gäller det att leva så länge så man kan njuta frukterna av dessa lyckosamma finansiella transaktioner men det är en helt annna historia som ni kan följa här på bloggen!

    Inga kommentarer: