Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    21 oktober 2008

    Idag är det tisdag.




    Jag har märkligt nog under mitt långa liv aldrig druckit en kopp kaffe. Det är andra människor som tycker det. Inte jag själv! Min frukost om morgnarna består annars av en flaska Coca Cola. Jag äter annars inget före lunch.
    Denna ädla dryck bör förtäras ur den gamla klassiska flaskan för att komma till sin rätt. Går fortfarande att få tag på här och där men kostar mer givetvis. Coca Colas historia i sig själv är på många vis både skrämmande och fascinerande och några fakta kan vara på sin plats.
    1. 1 miljard Coca Cola dricks varje dag. Bara av det märket alltså.
    2. Föregångaren till drycken var vanligt vin uppblandat med kokablad. Alkoholen löste ut kokainet ur bladen och blev oerhört populärt. Många berömda män blev missbrukare på grund av denna dryck och bland dessa kan nämnas Henrik Ibsen, Jules Verne, Thomas Edison, och påven Leo XIII!! Dessa män prisade drycken för dess uppfriskande och upprymdhetskapande förmåga.
    3. Dagens Coca Cola utvecklades av apotekaren John Styth Pemberton 1886 som sålde receptet vidare redan 1889 för 2300 dollar.
    4. 1895 fanns drycken i hela USA.
    5. Var förbjuden i Sverige fram till 1953.
    6. Huvudingredienserna i det mycket hemliga receptet är kolanöt och faktiskt blad från kokabusken. Företaget har tillstånd att importera flera hundra ton kokablad om året från Bolivia och numera avlägsnas givetvis kokainet från råvaran.
    7. Coca Colas marknadsavdelning har makabert nog aldrig känt några gränser utan säljer gärna till de värsta av fiender. Drycken kom till Tyskland 1929 och såldes under hela andra världskriget. 2 miljoner backar Coca Cola dracks upp i Tyskland 1944. Det går att hitta värre reklambilder på nätet än den här men jag vill inte utmana ödet i dessa märkliga tider. Coke konsumeras alltså på bägge sidor i de flesta krig och bolaget tycks komma undan med detta alltsomoftast.
    ..............
    Dagens tennis
    Det var en märklig oddssättning på Robredo-Llodra igår. Jag investerade till över 1,7 och före match hade oddset sjunkit till under 1,4! Det var bara att gröna ut sig och strunta i matchen. Jag har inte orkat ta reda på vads som hände.

    Bartoli (1,42)-Sugiyama (3,3)
    Fransyskan överraskade mig häromdagen med bra spel. Jag startar japanskt idag och hoppas på en jämn match.
    Härlig 3-setare att trada på!
    Federer (1,03)-Reynolds (30)
    Sådana här matcher måste bokas till så lågt odds. F kan vara skadad eller bara längta hem eller vad som helst.
    Reynolds tog överraskande andra set i tiebreak och oddset på F steg till bara 1,07. Det gick att boka 2-0 till Federer till mellan 1,01 och 1,1 i odds under första set. Jag har bokat en del men inte lika mycket som jag bokat 1,02-1,03 på själva matchen.
    .........
    Dagens finans
    Det har varit bra fart på börsen några dagar nu. I Amerika kallas den här typen av börsuppgångar för "dead cat bouncing"! Den lustiga beteckningen avser de tillfälliga återhämtningar som börserna gör i en kraftig nedgångsperiod.

    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    Vad menar du med att "gröna ut sig"?

    MEKONGS BLOGG sa...

    Om jag sätter 1000 kronor till 10 i odds på spelare A står det +9000 på A och -1000 på B. Om B nästan vunnit matchen kan jag sätta 1000 på honom till kanske 10 i odds. Då står det sen +8000 på A och +8000 på B. Jag har en säker vinst och det kallas för att gröna ut sig. Man har alltså lyckats satsa på olika odds så att man vinner pengar oavsett hur matchen går!

    Anonym sa...

    Ang utgröningen:
    Nu är jag inte med, om B nästan vunnit matchen kan väl ingen ge 10 i odds på att han vinner? Snarare kanske 1.10?