Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    06 september 2008

    Om ruskiga svampar och annat.


    Psilocybin mushrooms (also called psilocybian mushrooms or teónanácatl) are fungi of the psilocybe genus that contain the psychedelic substances psilocybin and psilocin, and occasionally other psychoactive tryptamines. There are multiple colloquial terms for psilocybin mushrooms, the most common being magic mushrooms or shrooms.
    Vit flugsvamp (Amanita virosa) är en medelstor dödligt giftig svamp. Den orsakar majoriteten av alla svampförgiftningar med dödlig utgång. Den vita flugsvampen innehåller amatoxiner som orsakar cellskada och celldöd. Förtäring har ofta katastrofala följder på lever, njurar och på matsmältningssystemet.

    Alla som kommer från Thailand är tokiga i svampar och ägnar stora delar av hösten åt att plocka dessa. Jag hänger med som sällskap åt min fru då och då för att mjuka upp min datorstela kropp men ägnar mig inte själv åt själva insamlandet. Vi har varit ute en sväng idag och på grund av att svampdöden varit på tapeten sista tiden har jag försökt hitta en sådan där vit gynnare som finns på bilden ovan. Jag har inte lyckats med den saken ännu.
    Man kan inte undvika att fundera över hur olyckligt slumpens demoner kan slå till. Den kvinna som dog av vit flugsvamp kom från Thailand och var bara tillfälligt i Sverige. Det finns en ätlig och populär svamp i nordöstra Thailand (Isaan) som är något lik vår livsfarliga variant. Det är naturligtvis förklaringen till det det fruktansvärda misstaget.
    I södra Thailands turistområden kan man "hitta" de så kallade "magic mushrooms". De är mycket populära att konsumera bland ryggsäcksfoket på grund av sina extrema hallucinogena effekter. Jag har aldrig testat själv. Har genom åren hört en del ruskiga historier om läskiga bieffekter. Ser man inte upp kan man på vissa av den sämre sortens barer och restauranger bli serverad dessa svampar helt ovetandes.
    .........´
    Nadal(1,3)-Murray(4,2)
    Spanjoren lär väl inte gå på pumpen men jag tänker inte lägga några vad till det oddset. Några hundralappar på M blir det nog istället för Nadal lär ju ha ont i ett ben och blir det mer än 3 set kan det bli intressant livehandel.
    Federer(1,8)-Djokovic(2,24)
    Mycket svårbedömd historia och marknaden ligger nog ganska rätt i sina oddsbedömningar. Det är upplagt för en lång match och det gynnar nog Federer. Djoko lär väl "som vanligt" ta sig åt ryggen och begära massage när det går honom emot men det mesta är bara fejk och bra lägen att agera på marknaden.
    Albanien-Sverige
    Oddset på svensk vinst har stigit från 1,67 i morse till 1,75 just nu (14:45). Det blir alltså drygt 2,3 i odds på att Sverige inte vinner. Det är givetvis en besvärlig bortamatch och en katastrofal inledning på VM-kvalet känns tyvärr inte som en omöjlighet. Jag tänker boka Sverige och även satsa på mer än 2 mål som ger 2,26 i odds.

    4 kommentarer:

    Anonym sa...

    Personligen tror jag på målsnålt i Albanien-Sverige. Fegar in ett spel på u 4,5 till 1,12.

    Anonym sa...

    Hej

    Att Nadal är skadad har jag missat helt,kan du bekräfta genom att trycka in länken du fick nyheten om,är du snäll?

    Jag är hlet röd i den matchen:(

    Tack på förhand:)

    Anonym sa...

    Igor, så dags att svara nu, men detta är saxat från intervjun av Rafa efter matchen:

    "Q. We know you’re tired from playing so many matches, but do you have any injuries?

    RAFAEL NADAL: No, no. Not one during all the season."

    Anonym sa...

    Tack Gunnar,bättre sent än aldrig:)

    Grönt är skönt.