Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    04 juli 2008

    Dagens funderingar kring (tennis)börsen.



    Så här såg det ut med mina insatser när matchen mellan Federer och Safin startade! Jag gjorde ingen mer investering! Att man handlar live på en match betyder inte nödvändigtvis att man gör någon insats över huvudtaget! Det blev 3-0 till Federer i en match som trots allt inte var hopplös ur Safins synvinkel!

    Bild av Centre Court i Wimbledon som jag tagit själv med hjälp av Google Earth!


    Någon av systrarna Williams kommer med 100 % sannolikhet att festa loss efter wimbledonfinalen såsom skedde förra året och då vet vi alla att i sådana sammanhang blir det lätt fel. Själv tror jag på Serena den här gången och det har jag gjort ända sedan före turneringen då hon stod i nästan 6 gånger pengarna. Just nu i denna arla morgonstund ger hon 1,9 och är alltså knapp favorit. De är läge för en stor insats från början och förmodligen mycket intressant livehandel!

    Federer står i 1,08 mot Safin i dagens semifinal! Det tycker jag är lågt! Safin har gått från klarhet till klarhet under hela turneringen och har både överraskat mig och kostat mig pengar. Själv tycket jag 1,20 är ett mera realistiskt odds. Det gör ju ändå Federer till storfavorit! Allltså är min rekommendation att 1,08 är ett mycke bokningsvärt odds. Safin var en bollkonstnär i fornstora dagar och kan han närma sig den nivån idag är han den värsta typen av spelare som Federer vill ha på andra sidan nätet i dessa sammanhang. Gamle F kanske till och med är nervös så här i den uppenbara utförsbacken som han befinner sig i vad gäller tenniskarriären och vill ha den här stora titeln som pricken över allting nu när Djokovic inte fick fart på sitt spel till den här gången!
    Att Federer ska vinna med 3-0 i set står just nu i 1,58! Att boka detta innebär alltså att man får drygt 2,7 i odds på att Federer tappar minst 1 set. Helt spelvärt i min bok. Redan över 2 miljoner omsatt på denna marknad (26 miljoner på matchoddset). I en eventuell final mot en frisk Nadal kommer spanjoren att vara livsfarlig och han kommer i det läget att bli min favorit som slutsegrare.
    Det är ännu billigare att boka Nadal till 1,03 i dennes semifinal mot Schuettler. Bara det där snacket om ett ont knä häromdagen gör detta odds bokningsvärt! 10000 till en kostnad av 300 kronor är ju en "billig försäkring" i dessa sammanhang.

    Fondbörsen är ner 38 % sedan toppen. De giriga bottenfiskarna är det full fart på men ack vad de bedrar sig. Enligt min anays, som många nog anser pessimistisk i överkant, har aktiefolket tyvärr det värsta framför sig. Jag har sagt det förr men mina huvudskäl tål alltid att upprepas!
    1. Oljekrisen är den värsta någonsin och kommer dessutom inte att försvinna. Förmodligen står USA inför sin värsta utmaning sedan 2:a världskriget och där är hela det politiska systemet handlingsförlamat på grund av de förestående valen i november och på grund av att man troligtvis inte har en aning om vad man ska göra åt saken!
    2. De enorma skuldbergen i USA (både offentlig och privat sådan) och stora obalanser i exempelvis handelsbalansen kommer att göra den nuvarande konjunkturnedgången mycket djup.
    Det finna många andra orosmoln. Ett sådant är antagligen att den kinesiska ekonomin kan vara en koloss på lerfötter men det dröjer till efter OS innan vi vet svaret på den frågan! Vi har den stora matkrisen världen över, risken för fler krig i mellanöstern och så vidare. Den som lever får se och säkert känna av både det ena och det andra framöver.
    Låter kanske lite överdivet löjligt men jag ser alltid till att bensintanken på bilen är full numera som en liten försiktighetsåtgärd. Både USA och Kina håller just nu också på att fylla sina tankar,(de bygger alltså upp sina strategiska reserver). Blir det ett israeliskt angrepp mot Iran före valet i USA kan det införas bensinransonering i många av världens länder med några timmars varsel! Risken för detta är kanske så hög som 50 %. Och nu drar också orkansäsongen igång bland oljeriggarna i vattnen söder om USA.

    Inga kommentarer: