Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    21 juni 2008

    Om Lasse-Maja, sinnessjukdom och Kroatien-Turkiet.


    Lasse-Majas Krog i Marstrand

    Midsommarafton inleddes med det värsta regnovädret på länge i desa trakter. Jag hade lägligt nog tackat nej till tältsemester dessa dagar och ägnade mig åt tennisen istället med uselt resultat. Det klarnade upp framåt kvällningen och vi tog oss en tur till Marstrand. Tänkte oanmäld hälsa på en barndomsvän som bor i en dyrbar egendom. Man är tvungen till det eftresom han lider svårt av sinnessjukdom och man aldrig vet vilken dagsformen är! Hela stället var igenbommat så det blev inget av detta besök. Vi tog oss istället en lång promenad runt marstrandsön och det var en prövning då en isande stormvind låg på västerifrån. Och ganska svårt att hitta skyddade vrår där man kunde intaga traditionsenlig förtäring.
    Förr i världen var det rena karnevalsstämningen i Marstrand under midsommar och det gick knapp att ta sig fram. Numera är det stendött, till och med på socitetshuset där det bara för 2 år sedan var bra drag. Båtarna låg förr i tiodubbla led längs kajerna men igår gapade massor av hål överalt i hamnen. Det är synd att det kan gå så illa för ett sådant makalöst turistställe i denna gamla unika historiska miljö på armlängds avstånd från en storstad.
    Vi hamnade till slut på Lasse-Maja Krog och intog kvällsmat. Jag sköljde ner en utmärkt köttbit med öl och malt, tyvärr Lagavulin som var det närmaste Laphroaig det gick att komma. Frun ägnade sig åt musslor och vitt vin. Jag hittade faktiskt min barndomsvän så småningom. Han satt på kajen och stirrade tomt framför sig. Han kände inte igen mig och var inte kontaktbar!
    Det blev en snabb taxiresa hem för att hinna till andra halvlek Kroatien-Turkiet. Hade en hyfsad slant på Kroatien som vinnare vid full tid. Gick ju inget vidare så jag pytsade in 5 k på oavgjort efter fölängningen till 2,1 i odds. Efter en kvart började jag gröna ut mig till 1,6 och var klar ner mot 1,2. Jag var över 2000 grön överallt då första målet föll och jag skrev redan om hjärnsläppet som följde i gårdagens inlägg. De gick alltså att boka "hur mycket som helst" till 1,01 i slutet på matchen. 10000 för varje hundralapp kan så här i efterhand göra vem som helst lite småsvettig. Jag gjorde förstås inte ett dugg mer än att hämta en öl i kylskåpet.
    Jag tröstad mig rejält idag genom att boka upp Safina ordentligt till 1,07 när hon bröt Tanasugarns serve i första set. Förresten går all tennis min väg idag precis som om slumpens demoner vill kompensera mig för gårdagens vedermödor.
    Tanasugarn vann en fantastisk seger över Safina. Hon möter Cetkovska i första omgången i Wimbledon. Det går att få över 2 i odds på Cetkovska vilket är mycket bra. Thailändskan måste vara otroligt sliten efter en tuff vecka som inleddes i söndags med två matcher i kvalet till turneringen, alltså samma dag! Hon var inte ens kvalificerad att vara med från början vilket säger en del om hennes prestation. Hon lider av två skador, en i armen och en i vänster lår. Förlorar antagligen ganska lätt mot Cetkovska på måndag eller tisdag så över 2 i odds på C har redan börjat få mina pengar!

    Inga kommentarer: