Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    30 juni 2008

    Om börsras och fonder och så en liten historisk tillbakablick.

    Det är inte ofta man kollar hur det går för ens fonder! Det händer inte mycket med dessa så det behövs ingen större bevakning. Så här har det gått för mina fonder senaste året.
    1. PPM (Lux Obligation) + 2 %
    2. SHB Euroland Ränta + 1 %
    3. SPP Eurolandfond Ränta + 1,5 %
    4. SHB Norden Aggresiv -16 %
    Det var så lite pengar i nummer 4 så det var den enda fond jag hade som jag inte la över från aktier till obligationer förra sommaren. Jag vet att jag skrev om detta på bloggen ett par gånger. Att nummer 4 inte gått ner mer beror förmodligen på att den innehåller norska (olje)aktier.
    Det kan kanske var intressant att läsa mitt gamla inlägg från 27 juli 2007. Här följer en repris på detta inlägg:
    Det var ganska kul igår när jag före de dramatiska börsfallen världen över gick in till aktiefanatikerna på DI:s debattsida och uppmanade dem att komma in i värmen på spelbörsen nu när börsen står inför dramtiska fall. Jag köpte själv säljwarranter i Eriksson (även Boliden) för några veckor sedan när Dagens Industri basunerade ut att Erikssons aktiekurs stod i begrepp att "bryta sig ut" och stiga mot himlen!
    Det har varit ganska mycket komiska artiklar sista tiden om den eviga högkonjukturen och börsfesten runt hörnet med alla fantastiska bokslut som väntades. Det är det bästa säljråd man kan få så här i slutet på en lång uppgångscykel på börsen. Närmaste åren är Spelbörsen absolut att föredra. Spelbörsen är mycket lik aktiebörsen på många sätt, speciellt spel på tennismatcher. Det handlar även här om flytande medelvärden, trendanalyser, insidertips, resultatutveckling, jakten på relevant information, ryktesspridning och så vidare. Och livespel på en tennismatch påminner mycket om daytrading på börsen. Och dessutom går det att får bättre avkastning på riskkapital för seriösa aktörer på "tennisbörsen".
    Ett nästan 1 år gammalt inlägg är kanske bäst att påpeka igen! Det var inga speciellt genialiska insikter som gjorde att jag förutspådde börsras för ett år sedan. Alla tecken i skyn fanns där för den som orkade ta till den information dessa förmedlade. Analys av långsiktiga börstrender skickade också ut varningssignaler. Warren Buffet, världens rikaste man, fick en gång frågan hur han tjänat pengar på aktier! "Jag sålde alltid för tidigt"!
    Man kan aldrig veta när börsen har nått sin botten. Det går inte att pricka in detta utan det ser man först i efterhand. Själv tror jag inte detta sker förrän tidigast under 2009.
    När väl den uppåtgående trenden på börsen har etablerats är det dags att gå "all-in" från räntebärande papper till aktier och krydda det hela med köpoptioner på både enskilda aktier och olika index.
    Och följande har vi hört mycket det senaste året och kommer att höra det närmaste! Se upp för dessa charlataner och skojare. Ibland är de faktiskt bara inkompetenta!
    1. Sitt still i båten!
    2. Tänk långsiktigt!
    3. Nu kan det inte bli värre!
    4. Nu är det köpläge på börsen!
    5. Vi har det värsta bakom oss!
    .......
    Faktum är att vi förmodligen befinner oss i inledningen till historiens värsta oljekris och ingen vet än vilka omvälvningar detta innebär för världekonomin! Framtiden är mycket oviss just nu för oss alla!
    Och aktier bör man köpa och sälja även i dystra börstider! Som gammal daytrader är det svårt att helt hålla fingrarna borta! Men snabbt in och snabbt ut är min melodi just nu men det har jag ju sagt många gånger förr!

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Om man kan utnyttja både uppgång och nedgång så finns det ju bra möjligheter även i dagens finansmarknader. Men i mina ögon så krävs det som alltid en placeringsstrategi som passar en själv. Vet man när man ska gå in och ur, hur mycket man ska satsa och vilken risk/reward man är ute efter så har man ett stort försprång och kan lämna känslorna utanför.

    Därmed inte sagt att spelmarknaden skulle vara ett sämre alternativ, men där har jag bristande insikt i hur trender bildas och distribueras. Kanske ett sommarprojekt att försöka tillämpa mina kunskaper inom börshandel till spelmarknaden! :)

    MEKONGS BLOGG sa...

    Självklart är det så! Jag gillar att uttrycka mig drastiskt och gör så i många inlägg. I bloggossfären måste man skrika både högt och oftats rätt för att nån ska orka lyssna på en. Och ta det försiktigt på spelmarknaden för det är en lika svår konst att slå index där som på fondbörsen!