Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    30 juni 2008

    Dagens aktiviteter på tennisbörsen.


    Jag brukar inte visa sådana här bilder men jag gör ett undantag idag eftersom det hela är otroligt! 21:50 stod oddset på att DOW Jones berömda aktieindex skulle stiga under dagen på under 1,10. Jag såg på datorn att indexet var på väg ner så jag bokade 20000 till en kostnad av under 2000. Resultatet ser ni själva. Det var helt vild handel sista minuterna! Jag var "klar" cirka 21:58, 2 minuter före börsens stängning! Min vinst är alltså 8 % av marknadens totala omsättning vilket jag aldrig varit med om tidigare! Jag handlar ofta på den här marknaden eftersom oddssättningen ofta är märklig och man kan tjäna pengar trots dålig omsättning.
    Indexet gick ner idag så om "jag suttit still i båten" hade vinsten blivit 18000 men som sagt, att gröna ut sig är en självklarhet i den här branchen! Jag tror till och med att jag en kort stund var 24000 grön på "rätt sida"!
    Gasquets ofattbara oddskurva tagen vid 2-2 i set. Över 200 miljoner omsatt på matchen så här långt! 11 miljoner på 1,01-1,02 i odds på fransmannen! Det gick alltså att boka tex 1 miljon (för den dristige och orädde) till en kostnad på max 20000 och senare gröna ut sig med en säker vinst på upp mot en halv miljon eller mer om man avvaktade till 5:e set! Nu var jag långt ifrån med på den nivån!

    Baggens oddskurva tagen vid ställningen 6-6 i 5:e set!

    Första veckan avklarad av Wimbledon, den vecka som oftast är mest intressant ur en oddshandlares perspektiv. Andra veckan blir det emellertid lättare att få en överblick över alla matcher som är på gång! Jag kommer att boka både Federer (1,07) och Nadal (1,14) för säkerhets skull. Den fotbollstokige spanjoren kanske har festat loss ordentligt inatt men det är föga troligt! Dessa herrar lär väl vinna med jag utfärdar en liten varning för Youzhny som imponerat så här långt! Lopez (3,2) tänker jag också investera i som vinnare och jag tror alltså att Baggen kan få det tufft. Blir det fler än 3 set lär man kanske kunna gröna ut sig i lugn och ro.
    Vad gäller den oberäkneliga damtennisen är livehandel att rekommendera på de flesta matcher, särskilt de där oddsen är ganska jämna från början! Följande fyrling kan man krydda dagen med: Szavay (2,36), Kudryavtseva (3,30), Peer (3,30) och Kuznetsova (2,06). Borde alltså ge uppåt 50 i odds!

    14:35
    Ny sensationell seger av Tanasugarn över Jankovic! Hon är nu i kvartsfinal! Min fyrling sprack direkt när Szavay förlorade!
    17:15
    10 k röd på Radwanska och 20 k grön på Kuznetsova. 4-6, 4-1 just nu ur Kuznetsovas synvinkel. 1,5 k röd på Nadal och 10 k grön på Youzhny. Nadal leder med 5-2!
    1 k röd på Baggen och 10 k grön på Lopez. 4:e set pågår!
    17:42
    Utgrönad och klar på Kuznetsovas match.
    Ett 5:e set på gång mellan Baggen och Lopez efter ett härligt tiebreak. 2,5 k grön på Baggen och 5 k grön på Lopez. Har inte agerat vidare i Nadals match! 6-3, 3-2 till N just nu!
    18:20
    Baggen hade 3 matchbollar och jag hade bokat upp en slant på honom till 1,13. Lopez räddade sig ur knipan och Baggens odds steg till 1,7! Häfigt! Nu hoppas jag Peer skärper till sig och tar andra set mot Dementieva!
    19:10
    Snygg vinst av Lopez mot Baghdatis! Nu är det Safin-Wawrinka som gäller. Mycket svår match att bedöma! Har bokat Safin efter hans första break. Sen får vi se hur det hela utvecklar sig!
    21:06
    Wawrinka kanske krälar sig upp ur avgrunden efter att ha tagit 3:e set!
    21:40
    Otrolig upphämtning av Murray! 2-2 i set nu! Gasquet har varit nere i 1,01 där 283.000 handlades! 10,6 miljoner omsattes till 1,02 där jag kapade åt mig en bit!
    22:10
    Dagens budtgetmål är uppfyllt med råge och jag gjorde till och med ett klipp på börsen för 10 minuter sedan!

    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    Hej Mr Mekong,

    Relativt ny läsare på din mycket trevliga blogg. Jag bara undrar hur du gör när du väljer dina tennismatcher, är det oddsbaserat (dvs du ser ett värde) eller är det baserat på statistik och studier av spelarna? Eller något annat kanske :). Du verkar ju ha en enorm kunskap i det mesta som gäller siffror, så det vore kul om du vid tillfälle beskrev lite hur du gick tillväga när du valde dina matcher. Tack för en mycket läsvärd blogg! /P

    MEKONGS BLOGG sa...

    Det är som med aktier fast jag analyserar tennisspelare! Hur har det gått sista tiden? Hur ser långsiktiga och kortsiktiga trender ut? Hur brukar det gå på det här underlaget och mot just den här motståndaren? Finns det problem med skador eller annat? Hur viktig är den här turneringen och den här matchen? Är spelaren en "trixig typ", tex mygel, humörsvängningar och andra personliga egenskaper. Det finns mycket mer.

    Det kallas matematiskt sett för multivariat analys när man försöker analysera ett antal parametrar, (som ofta beror på "slumpen") för att se hur dessa påverkar ett skeende. Man får fram en siffra för varje parameter och den stora svårigheten är då hur dessa ska viktas mot varandra. Det är självklart så att spelarens resultat senaste månaden är viktigare än hur det gick förra året osv.

    Jag gör helt enkelt en grov analys av dagens matcher och får fram några som är värda att titta på mera i detalj. Dessa kör jag genom dataapparaten och kommer fram till något som sen helt enkelt blir föremål för min personliga bedömning. Det avgörande beslutet som ska tas om vem som troligen vinner en match är ingen absolut vetenskap. Det är nu när allt ska vägas samman som erfarenhet av tennis och allt annat som här spelar in kommer till nytta.

    Det viktigaste är att analysera spelen efteråt, speciellt förlusterna, för att förbättra analysmetoderna. Säg att jag satsade tex på en 3-oddsare som förlorade men matchen var jämn. Alltså var spelet rätt! Eller tvärtom! Han blev bortsopad från banan och borde stått i 6 före matchen. Det är det svåraste som finns att analysera fel och brister hos sig själv, speciellt när det handlar om spel men man måste lägga ner mycket tid på det i den här branchen.

    Unknown sa...

    Dow Jones marknaden var kul! Rejäla sväningar när index pendlar fram och tillbaka. Synd bara att man inte har en aning om hur man ska läsa den... :)