Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    18 april 2008

    Det vita guldet.


    Det är inte bara råoljan som sätter nya prisrekord var och varannan dag! Priset på ris passerade idag en milstolpe och nådde ofattbara 1000 dollar/ton. Det nya fenomenet agflation har börja plåga vår planet. Agflation är ett nytt begrepp som handlar om inflation som beror på ökade priser på jordbruksprodukter. Det blir lätt så när indier och kinseser börjar äta kött och vi ska köra våra bilar på "miljövänlig" mat (etanol) och nedhuggen regnskog (palmolja)! Förmodligen kommer matpriserna att fortsätta uppåt vilket gynnar de investerare som satsar på köpoptioner och spreadbettingpositioner i dessa produkter!
    I Thailand, jag förmodar över hela Asien, har den sedan länge utdöde ristjuven återuppstått och förökar sig snabbare en den värsta parasit! Numera måste man öka bevakningen av både risfält och rissäckar! Detta vita guld kommer att öka värdet på många fattiga bönders produktion och på den mark de äger! Min fru äger några små "värdelösa åkerlappar" som legat i träda i åratal! Några grannar har redan "fått tillstånd" att sätta spaden i jorden och få fart på risproduktionen!

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Och jag som skäller på min fru som under dom sista 4 åren köpt risfält på risfält ,, jag har sagt sälj eländet , kanske jag måste ändra mig då. kanske tur att hon inte lyssnat på mig.

    Peter

    MEKONGS BLOGG sa...

    Min fru har ärvt sina som tur är! Mat verkar ha framtiden för sig!