Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    23 mars 2009

    Tennisbörsens största fördel är att det alltid finns en vinnare när det finns en förlorare.

    Detta är inget trivialt eller pinsamt påstående. Det är snarare en djupare sanning än så och kräver mycken tankemöda för att fullt ut förstå. Givetvis är det trivialt att någon förr eller senare vinner en tennismatch. Det intessanta är att vi har en vinnare eller en förlorare efter varje boll som spelas och att detta påverkar slutresultatet men framförallt prissättningen av oddsen på marknaden. Det är i denna lilla paus, "när marknaden tagit sina språng och förändrats", som investeraren fattar sina beslut om att agera eller ej.
    En tennismatch kan översättas till en lång serie slantsinglingsoperationer där risken för krona eller klave hela tiden förändras. Tennissporten har dessutom ett oöverträffat och djävulskt spännande poängräkningssystem men indelning i games och set. Detta gör tennisbörsen extremt intressant för spelteoretiska studier men även för aktiv oddshandel i den bistra verkligheten. Här finns många outforskade områden värdiga en doktorsavhandling.
    Livehandel på fotbollsmatcher eller hästkapplöpning och annat är också ofta djävulskt spännande men icke alls lika lämpade för oddshandel då investerarens kontroll över situationen är mycket mindre och slumpens härjningar mycket mera skrämmande och påtagliga. Sådant spel kan man ändå ägna sig åt ibland, ty att synda är alltid trevligt men man blir sällan rik på det! Förströelse men icke födkrok!
    Vissa likheter finns mellan tennisbörs och vanlig fondbörs. Aktieanalytiker och fondförvaltare är ett släkte för sig och tjänar alldeles för mycket pengar med tanke på att alltför få av dem slår index. (Av någon obegriplig anledning krävs det också mångmiljonlöner, bonusar och häftiga pensionsavtal för att vara chef över människor som har så svårt att presterar bättre än medelmåttigt). Följande frågor söker aktiefolket (i bästa fall) svar på när de analyserar en viss aktie eller funderar på att investera i den.
    • Hur har företaget gått historiskt sett?
    • Hur går det just nu?
    • Hur ser den närmaste framtiden ut?
    • Hur ser det ut långsiktigt?
    • Hur ser sektorn ut för bolaget och hur utvecklas dess branch i allmänhet?
    • Finns det några kända problem och hur ser långsiktiga och kortsiktiga trender ut?
    • Hur ser den allmänna börsutvecklingen ut och hur utvecklas konjunkturen både lokalt och globalt?

    Det finns hur mycket som helst som ska vägas ihop och sen ska slutsatser dras och rekommendationer utfärdas! Det finns klara likheter med tennisbörsen. Istället för aktier är det tennisspelare som ska analyseras!

    • Hur har det gått sista tiden?
    • Hur ser långsiktiga och kortsiktiga formkurvor ut?
    • Hur brukar det gå på det här underlaget och mot just den här motståndaren?
    • Finns det problem med skador eller annat?
    • Hur viktig är den här turneringen och den här matchen?
    • Är spelaren en "trixig typ", tex mygel, humörsvängningar och andra personliga egenskaper.

    Det finns mycket mer. Det kallas matematiskt sett för multivariat analys när man försöker analysera ett antal parametrar, (många beror på "slumpen") för att se hur dessa påverkar ett skeende. Man får fram en siffra för varje parameter och den stora svårigheten då är hur dessa ska viktas mot varandra. Det är självklart så att spelarens resultat senaste veckan är viktigare än hur det gick förra månaden och så vidare. Jag gör helt enkelt en grov analys av kommande matcher och får fram några som är värda att titta på mera i detalj. Dessa kör jag genom dataapparaten och jag kommer fram till ett resultat som sen helt enkelt blir föremål för min personliga bedömning. Det avgörande beslut som ska tas om vem som troligen vinner en match är självklart ingen absolut vetenskap. Det är när allt ska vägas samman som erfarenhet av tennis och allt annat som här spelar in kommer till nytta. Det är nu jag avgör om pengar ska investeras före matchstart, i så fall på vem, och hur mycket.

    Ibland handlar man odds bara före match, ibland mellan varje set eller game. Det mest extrema är handel mellan varje boll men det är sällan det "går så långt" för min del personligen. Att investera live på tennismatcher handlar om att i varje ögonblick hitta odds som marknaden prissatt fel. Det gäller att vara snabb i både tanke och musfinger för att behärska den konsten. Precis som med bollsinne måste man ha en viss talang i botten med med övning och färdighetet går det att komma långt! Teoretiska studier är också viktigt och då handlar det om att lusläsa alla de bloggar som behandlar ämnet seriöst, och då alla inlägg år tillbaka i tiden. Tidsödande men väl värt besväret.

    Det viktigaste är att analysera det ekonomiska utfallet, speciellt förlusterna, för att förbättra analysmetoderna. Säg att jag satsade tex på en 3-oddsare som förlorade men matchen var jämn. Alltså var spelet rätt! Eller tvärtom! Han blev bortsopad från banan och borde stått i 6 före matchen. Det är det svåraste som finns att analysera fel och brister hos sig själv, speciellt när det handlar om spel men man måste lägga ner mycket tid på det i den här branchen. Det händer att man vinner mycket på ren och skär tur och sådant är också mycket viktigt att reda ut! Det är extremt viktigt att kunna skilja på tur och skicklighet.

    5 kommentarer:

    Anonym sa...

    Jag tradade tennis förut i 5 månader men det gick i inte så bra så jag slutade. Den största anledningen att det gick dåligt tror jag var att jag inte hade så mycket kunskap om spelarna, statistik etc. Men jag hade ganska bra koll på vad oddset skulle vara vid game och setvinst/förlust. Vad tror du, går det att trada framgångsrikt utan att kunna så mycket om spelarna ?

    Anonym sa...

    Hej,

    Eftersom du gillar SEB och banker överlag(!) så har jag hittat något för dig att skriva om. Satt och surfade runt på min depå på Avanza och tittade runt på deras utbud US index fonder. Döm om min förvåning när jag fick se att både Swedbank och SEB hade US index fonder med den låga förvaltningsavgiften om 0,40% per år. Var dom lägsta som Avancera säljer.

    Men som vanligt är det bäst och gå direkt till deras hemsida för att läsa det finstilta. Det är nog många som inte gör det. Dom köper direkt på Avanzas hemsida. Stort misstag!

    Allifall, sagt och gjort, kollar upp först Swedbanks fakta blad för fonden. Ser bra ut. TER ligger på 0,425%. Och dom skriver uttryckligen inga mer avgifter utöver TER. Dvs, TKA = TER.

    Nu surfar jag in till SEB hemsida för att kolla upp deras USA index fond. Men vad händer där. Jo det första jag gör är att sätta kaffet i halsen. Det andra är att förbanna alla giriga bankirer.

    TER = 1,7% och TKA det smått otroliga 2,7%!! Alltså en passivt förvaltad index fond som stoltserar med 0,40% i förvaltningsavgift har i självaverket en kostnad på 2,7% årligen.

    Helt otroligt. Fy fan, jag hoppas att SEB går under i Baltikum.

    http://www.swedbankrobur.se/upload/pdf/faktablad/SV/IFU.pdf

    http://www.seb.se/pow/fmk/2500/produktblad/p_SEB-ULNA.pdf

    Detta är dom fonderna Avanza säljer.

    Anonym sa...

    tack för en väldigt intressant blogg. Jag tittar gärna förbi här varje vecka för att läsa dina inlägg

    mvh Hassan.

    Anonym sa...

    76 sätt att tjäna pengar på internet

    Jag har satt samman denna lista på fullt allvar – jag vill verkligen att du tjänar pengar och blir rik! Och när du väl är rik, glöm inte vem du fick tipsen av!

    En del av tipsen är ganska bra medan andra inte är så mycket att ha. Anledningen till att jag har med dem alla på denna lista är för att jag har träffat människor som tjänar pengar på dem alla, även om en del är mer förekommande än andra. En del av tipsen går in i varandra, så det kanske känns lite som upprepning, men tror mig, det är en ganska så tydlig skillnad mellan dem.

    Alla av tipsen har jag fått från personer som äger hemsidor där de gör just det jag tipsar om. Jag har suttit ner med dem och pratar igenom hela deras affärsmodell och hur de genererar pengar. De gav mig papper på alla deras intäkter och lönsamhet. En del av dem gav mig även tillgång till deras Adsense-konto så att jag kan dubbelkolla. Om jag skall vara ärlig så var en del av hemsidorna så bra att jag faktiskt köpte en del av dem. Dessa hemsidor tjänar mig väl idag. Checka in själv: http://www.tjanapengar.dk/76-satt-att-tjana-pengar-pa-internet

    MEKONGS BLOGG sa...

    Alexander, du efterlyser mer feminism, rättvisa, djurrätt och klimatfrågor på min blogg! Få har väl skrivit så mycket som jag om hur giriga bankirer och andra saboterat vår värld. Jag skrev om hur Scan kokade levande grisar häromdagen osv osv!
    Jag tror själv på en kollaps av vår nuvarande världsordning och jag tror inte det går att göra något åt saken. Vad som kommer istället går inte att förutsäga eller påverka pga att de stora paradigmskiftena i den mäsnkliga historien alltid kommer oväntat.