Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    15 februari 2009

    Om gaskammare, öl och nätpoker.

    Ibland blir det hur märkligt som helst här i livet och den här historien inträffade igår kväll. Jag råkade ut för en mindre katstrof i hemmets lugna vrå. Mina öl tog plötsligt slut. I sådana dystra ögonblick gäller det att snabbt finna på råd. Jag stegade över till en granne för att tulla något på dennes förråd. Det är är en kille med bakgrund i Polen och när jag kom dit utspelades följande bisarra konversation. Jag har putsat till språkbruket "något", censurerat bort ett antal munterheter och så vidare! Ungefär så här lät det!
    ....
    Mekong: Jag klarar mig nog med 6 stycken.
    Polacken: Jag har bara polska öl.
    Mekong: Ingen fara.
    Polacken: Här.
    Mekong: Tyskie? Har ni döpt ett polskt öl till Tyskie? Kul! Tyskar står väl inte högt i kurs i Polen?
    Polacken: Det heter inte tysk på polska!
    Mekong: Jag vet! Kul ordvits!
    Polacken: Och förresten är ryssar värre!
    Mekong: Förmodligen!
    Polacken: Bryggeriet ligger nästan i Oswiecim.
    Mekong: Vad hette det sa du?
    Polacken: Mera känt som Auschwitz!
    Mekong: Driver du med mig! Ni brygger i princip ett öl som heter Tyskie i Auschwitz!
    Polacken: Japp!

    Så gick det till! Makaber humor från ingenstans kunde man kanske säga. Man får alltid lära sig nåt nytt när man minst anar det. Och ganska gott öl också om jag får säga så. Jag har till och med varit inne på bryggeriets hemsida och den var riktigt hemtrevlig. Det underliga när jag gick in där var att jag fick bedyra på heder och samvete att jag var minst 18 år gammal så för ett kort ögonblick trodde jag minsann att jag skulle få besöka ett bryggeri i ruskiga omgivningar.
    Senare denna kväll gick jag in SS för att lira lite poker. Först vann jag en 500-kronors 5-mannaturnering och sen en likadan 10-manna. Då gick jag in på Party Poker, säkert ett halvår sedan jag var där, och såg att jag hade 80 dollar på kontot. Jag startade i en 50-dollars turnering med över 300 deltagare. Märkligt nog hamnade jag efter ett antal timmar på finalbordet, och då med alla polska öl för länge sedan urdruckna och ersatta med whisky. Jag hade bara 10 000 i marker och den som låg näst sist hade över 50 000. Jag hade till en omgång mörkar i princip och när det var dags dubblade jag upp mig. Och plötsligt var vi bara 5 kvar och jag hade inte varit med alls i en enda pott där fem man försvann. Jag kom femma!
    Priset för denna lönsamma pokernatt betalade jag genom att missa tennisfinalen i Pattaya. Zvonareva vann enkelt så det hade inte blivit någon intressant handel där ändå! Men tennisen är inte slut för det.
    14:00 Nadal (1,72)-Murray (2,36)
    15:00 Dementieva (1,5)-Mauresmo (3,0)
    Jag startar på Nadal och Mauresmo.
    ......
    Nadal är en märklig man! Han förlorar första set och verkar helt uträknad i andra pga ett dåligt knä! Oddset på Murray är nere ända på 1,15. Nu är det på 1,7 efter 1-1 i set!

    Inga kommentarer: