Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    17 december 2008

    Om att värdera snookermatcher.


    Till vänster har vi Shaun Murphys oddskurva från matchen mot Allen igår. Jag startade på Allen och grönade ut mig (satsade mot Allen) som planerat när oddset sjönk under 1,7. Det är spiken upp mot 4 i diagrammet. Eftersom Allen förlorade matchen fick jag tack vara utgröningen utdelning på min investering istället för en totalförlust.
    Det finns stora likheter mellan fond- och snookerbörsen. Följande frågor söker en aktieinvesterare svar på när han analyserar en viss aktie. Hur har företaget gått historiskt sett? Hur går det just nu? Hur ser den närmaste framtiden ut? Hur ser sektorn ut för bolaget och hur utvecklas dess branch i allmänhet? Finns det några kända problem och hur ser långsiktiga och kortsiktiga trender ut? Hur ser den allmänna börsutvecklingen ut och hur utvecklas konjunkturen både lokalt och globalt? Det finns hur mycket som helst som ska vägas ihop och sen ska slutsatser dras och köp eller rekommendationer utfärdas!
    Likheten med snoókerbörsen är uppenbar och istället för aktier är det snookerspelare som ska analyseras! Hur har det gått sista tiden? Hur ser långsiktiga och kortsiktiga trender ut? Hur brukar det gå mot just den här motståndaren? Finns det problem med skador eller annat? Hur viktig är den här turneringen och den här matchen? Är spelaren en "trixig typ", tex mygel, humörsvängningar och andra personliga egenskaper. Det finns mycket mer.
    Det kallas matematiskt sett för multivariat analys när man försöker analysera ett flertal parametrar, (som ofta beror på "slumpen") för att se hur dessa påverkar ett skeende. Man får fram en siffra för varje parameter och den stora svårigheten då är hur dessa ska viktas mot varandra. Det är självklart så att spelarens resultat senaste veckan är viktigare än hur det gick förra månaden och så vidare. Jag gör helt enkelt en grov analys av komande matcher och får fram några som är värda att titta på mera i detalj. Dessa kör jag genom dataapparaten och kommer fram till ett resultat som sen helt enkelt blir föremål för min personliga bedömning. Det avgörande beslutet som ska tas om vem som troligen vinner en match är ingen absolut vetenskap. Det är nu när allt ska vägas samman som erfarenhet av snooker och allt annat som här spelar in kommer till nytta. Ibland handlar man odds bara före matchen, ibland mellan varje frame eller massor av gånger under varje frame.
    ......
    Aktuell snooker
    Perry vände 2-5 till seger 9-5 mot O'Sullivan. Det var givetvis en jättesensation och en insats på Perry vid 2-5 gav lätt upp mot 50 gånger pengarna på snookerbörsen. Att man inte lär sig! Ett par stackars hundralappar hade blivit 10000. En liten enkel hedge mot att jag satsat på O'Sullivan som slutvinnare av turneringen. Det har ändå varit min bästa snookervecka någonsin så här långt vad gäller inkomster så det är egentligen inte läge att gnälla för mycket.
    Perry (1,72)-Fu (2,38)
    Williams (2,14)-Carter (1,86)
    Jag hänger givetvis på Fu idag igen. Om ni läst hela inlägget handlar det alltså inte bara om någon slags kvalificerad gissning bakom det beslutet. Jag backar även Williams mot kapten Carter. Detta beslut är svårare än det förra. Williams är en oberäknelig figur vilket jag nämnt många gånger förr. I bägge matcherna grönar jag ut mig om oddsen går under 1,7. Hellre chans till en mindre vinst en risk för totalförlust av insatskapitalet. Funkade ju bra i matchen Murphy-Allen igår.

    Inga kommentarer: