Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    21 november 2008

    Idag är det fredag.

    Hörde i morse 2 exempel på hur det gått om man sparat 1000 kronor i månaden i 12 år i 2 olika aktiefonder. Det blir 144.000 sammanlagt i sparande under den här tiden vilket väl är rätt normalt för många.

    Den ena var en fond som handlade med svenska aktier och den andra en globalfond. I den svenska fonden var avkastningen 1 % om året. Globalfonden låg 20.000 back. Detta är ett specialexempel men med tanke på det jag diskuterat i tidigare inlägg så är inte aktiesparande speciellt lönsamt över tiden med tanke på den risk man tar. I kombination med bankernas oseriösa avgifter och inkompetenta förvaltare är sparande i fonder ytterst tveksamt i sin nuvarande form.
    Ändå har jag själv vissa fonder och det är jag tvingad till. Det handlar om PPM-pengarna plus vissa pensionfonder som olika arbetsgivare betalat in under årens lopp. I alla fonder som jag själv kunnat påverka har jag till övervägande del legat i räntebärande papper de senaste 18 månaderna.
    Min PPM-fond, jag har bara en, har stigit 8 % hitills i år. Igår gjorde jag faktiskt en del transaktioner i mina fonder. Jag rekommenderar inga aktieköp just nu rent generellt men eftersom jag inte har gjort några förluster på börsen alls det senaste året är det inte helt fel att gå in på nuvarande nivåer. Det kan eventuellt fortsätta ner men lika väl bli en snabb rekyl uppåt och då kan man gå ur igen! Den långsiktiga trenden är ner ett bra tag än!
    Gällande min PPM-fond lade jag hela beloppet i en aktiefond OMX Topp 30. I andra fonder spred jag ut riskerna mera globalt, ej USA, men enbart aktiefonder i dessa fall också.
    Kom ihåg att man alltid måst vara mycket aktiv när det gäller riskfyllt sparande. Det gäller även fonder. Tycker man detta är besvärligt bör man öppna ett konto hos Riksgälden och stoppa in pengarna där. Räknade nyss efter hur många gånger jag gjort förändringar bland mina PPM-fonder . Det var över 50 gånger. Jag hoppas verkligen jag blir gammal nog att få njuta frukterna av denna aktivitet som än så länge varit ganska lönsam. Men inte mycket kan ju mäta sig med tennisbörsen vad gäller avkastning "på sparande" och det finns faktiskt fortfarande matcher att handla på.

    Dagens tennis
    Kunitsyn (1,67)-Hernych (2,44)
    Jag startar med en liten slant på Hernych och hoppas på 3 set!

    2 kommentarer:

    stahanof sa...

    Märklig analys. Först tror du att OMX kan gå ner till 350 och sedan köper i fonden OMX Topp30?? Eller har de fonder för nedgång också.

    MEKONGS BLOGG sa...

    Jag är en väldig aktiv handlare som kan reagera snabbt och då kan man alltid vara med på börsen. Det är ganska "kul" just nu med börsen för en daytrader! En PPM-fond är ganska långsiktig och eftersom jag inte haft aktier på länge just där är det ganska bra att gå in nu.
    Vi kan få häftiga uppgångar åt alla håll framöver som man kan utnyttja även om jag tror på en långsiktigt nedåtgående trend länge än. Ganska kul att få en snabb uppgång i en PPM-fond på kanske 10 % och sen gå över till obligationer igen. OMX till 350 är ett tänkbart scenario som ej kan uteslutas som sagt men den eventuella vägen dit är inget rakt streck!