Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    04 augusti 2008

    K2 och konsten att utmana dåliga odds!


    Våra tankar går till de minst 11 som omkommit på världens farligaste berg. Jag vet inte riktigt hur oddsen är idag men förr om åren var det bara 50 % chans att överleva en attack mot toppen. Helgens tragedi kanske tar ner siffrorna till samma hemska nivå igen. Det kräver stort mod att utmana sådana odds och man kan bara lyfta på hatten för de som vågar. Det är ju "bara" 1 chans på 6 att omkomma när man spelar rysk roulette.
    Afrikas högsta berg, Kilimanjaro.
    ..........
    Jag vet personligen hur det är att få problem med hälsan på hög höjd. När jag kom upp på toppen av Afrikas högsta berg ( nästan 6000 meter) 1 augusti 1999 drabbades jag av cerebralt höghöjdsödem, vanligen förkortat HACE (från engelskans high-altitude cerebral edema), är en allvarlig form av höjdsjuka som i många fall är dödlig. Som namnet antyder så är det hjärnan (cerebrum) som svullnar upp vilket leder till de ofta allvarliga komplikationerna. Klassiska symtom på HACE är papillödem, oförmåga till koordination av muskelrörelser, sinnesförändring, förvirring och även hallucinationer. Det jag själv märkte av mest var att jag plötsligt fick problem med balanssinnet. Det kändes som om jag plötsigt druckit en helflaska med sprit och det i ett läge på toppen av berget. Jag var tvungen att lägga mig ner en stund för att vila. Den första timmen av nerfärden var jag hänvisad till att stötta mig på vägvisaren för att helt enkelt kunna förflytta mig. Sedan gick det något bättre även om jag föll handlöst några gånger under den 10 timmar långa nerfärden (toppbestigningen tog 9 timmar), märkligt nog utan att bryta något ben.
    Hela detta äventyr på Kilimanjaro förtjänar ett eget inlägg någon gång i framtiden.

    2 kommentarer:

    Africanperk sa...

    Hm..undrar vad din annonsör lite längre ner på sidan tycker om din"reklam2 för kilimanjaro..

    MEKONGS BLOGG sa...

    Jag är inte säker på om jag gjorde reklam eller inte för Kilimanjaro