Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    14 augusti 2008

    Dagens tennis, drakar och demoner.


    Svårstoppad best! Den kinesiska draken lär snart dominera världen.

    Masker för kinesisk opera. Sådana tillställningar besöker jag gärna i Bangkok. Finns ett hyfsat ställe nära Shangri-La Hotel.

    11:48 visar klockan! Sitter och väntar på matchen Zvonareva-Bammer. Verkar regna bort än så länge. Tänker handla live på matchen och grundtanken är att boka den som bryter någons serve. Det var ett tag sen jag handlade tennis live. Sitter även och väntar på leverans av kylskåp och frys från E-lux. Grejerna hankar sig fram på lågvarv så även vi hankar oss fram men det är märkligt att det tagit sån tid (ett par veckor redan). Hade det varit i Thailand hade jag kunnat beställa prylarna kockan 20 på kvällen och få hem dem klockan 21. Det understryker en trist tendens mellan den gamla och nya världen. Jag söp bort en plomb i en tand i fredags kväll och hade det skett i Thailand hade jag kunnat gå till tandläkaren omedelbumms och fixa saken. Jag har tjatat mig till en tid till i morgon. I Thailand är det förresten en rent nöje att gå till tandläkaren och dessutom billigt och bra. Att besöka dylik inrättning i vårt gamla land ger exakt samma upplevelse som för 30 år sedan. Det är som om tiden har stått stilla, utom priset förstås. Tyvärr tillhör framtiden Asien där man kan förvandla det tristaste av mänskliga plikter till ett sant nöje.
    Kina har i princip alltid varit det ledande landet genom hela den mänskliga historien. Det är bara de sista 200 åren som England och USA har delat på den rollen. Det är kanske skrämmande fakta för många nu när kineserna åter är på väg mot den positionen. USA är på klar nedgång. Måhända kan de köra en högkonjunktur till på kredit! Jag tvivlar men den som lever får se! Det som möjligtvis kan skjuta upp Kinas uppgång till den ledande världsmakten med några år är den stora korruptionen, de extrema miljöproblemen, energi- och varttenbrist och diktaturens ofrömåga att hantera dessa problem.
    Jag tror fortfarande inte på någon guldmedalj till Sverige. Hoppas jag har fel men det börjar osa skandal! En svensk herre och en svensk dam bör emmellertid gratuleras för att de inte förflyttade sig cykelledes alltför långsamt. Brons duger i alla fall inte! Ara Abrahamian slängde bort sin bronspeng nu på morgonen
    .............
    12:23 visar klockan och ingen tennis än. Jag ser att 8 guld till Phelps nu har stigit till 1,5. Jag bokade upp mig till 1,4 igår så jag skulle kunna gröna ut mig. Sådant feglir är inte min melodi. Då får det vara betydligt större belopp som står på spel!
    .....
    14:29. Federer tappade första set mot Blake. Tyvärr bokade jag bara 2000 till 1,10 som en ren symbolhandling före matchen. Det är jämna odds nu! Jag har grönat ut mig. Det är klart Federer tar OS-guld! Blake är bara ett litet hinder på vägen.
    ......
    15:18. Federer förlorade oväntat matchen mot Blake. Tappade andra set i tiebreak. Surt sa räven om min guldkandidat. Tennishäxan Zvonareva är mer att lita på. Hon gick att boka till 1,10 efter att ha vunnit första set. Bammer leder med 5-0 i andra och oddsen är ganska jämna på bägge. Alltid något som går min väg idag! Safina-Jankovic(2,3) blir intressant senare. Jag tror på en jämn match och då är ju 2,3 i odds på J en bra start!
    ..........
    17:51. Min guldfavorit bland damerna, Venus, gick också på pumpen idag. Den enda som räddade mig idag var Zvonareva. Hon brukar göra det ibland!
    ..........
    21:01. Jag har druckit alkohol ikväll! Då känns livet bättre! Det både lindrar och tröstar! Imorgon bär det av till Rom för en weekendholiday! Jag tänker visa min fru världens häftigaste stad! Vi ses!

    Inga kommentarer: