Mekongs Twitter!

Twitter Updates

    Följ Mekong på Twitter
    Den som ger upp sin frihet för ökad trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet!

    29 juni 2008

    Söndagsläsning! I döda spelares sällskap.


    Illegal spelhåla någonstans i Thailand.


    Legal spelhåla under begravning! En religiös förklaring är att man håller den avlidnes ande sällskap. Lägg märke till vintermössan! I norra Thailand kan det vara lika kallt på nätterna som i Sverige en mild vinterdag!

    "Gambling boss and partner gunned down".
    "Wicha Baophimpha, owner of Spark Pub on South Pattaya Road, is wanted by police for questioning in the shooting of a gambling boss and his henchman. The shooting took place outside Spark Pub in the early morning hours of May 9th".

    Detta är en mycket vanlig typ av tidningsrubrik i Thailand! Det mördas människor varje vecka i Thailand på grund av spel. Man kan lätt förledas att tro att det är spelare med obetalda skulder som stryker med på detta sätt och det händer väl då och då för att statuera exempel. Ofta är det faktiskt den skuldsatte som ser till att fordringsägaren mördas för att på så sätt slippa undan sina skulder. Det kan även vara ren och skär hämnd för att man förlorat stort. Jag har själv råkat ut för ett mordförsök i samband med spel men mer om detta strax.
    Allt spel är förbjudet i Thailand förutom diverse statliga lotterier och liknande. Däremot finns det ett undantag från denna lag och det är i samband med begravningar. Därför är det helt normalt med olika sorters hasardspel på begravningar! Därför förekommer det att vissa speltokiga individer mutar begravningsarrangörer så att begravningar ibland drar ut i veckor. I ett tropiskt klimat där balsamering och annat ej förekommer kan dessa spelorgier ganska snabbt bli illaluktande tillställningar!
    Illegalt spel förkommer överallt och stundtals på ofattbar nivå. Ett "oskyldigt" spel som uppstod i New York för hundra år sedan är det så kallade nummerlotterierna. Det är det illegala spel som omsätter mest pengar i Thailand. Man satsar på ett tvåsiffrigt nummer mellan 0 och 100 tex 04 eller 54 och det vinnande numret är det första två decimalerna i DOW Jones berömda aktieindex när det stänger varje dag. Enkelt och smart! Detta spel arrangeras av olika spelmaffior i Thailand och finns överallt och i varenda liten by och då använder man aktieindexet i Bangkok för dragningen av rätt nummer. Spelmaffian ger 70 gånger pengarna på detta lotteri vilket är ganska bra och faktiskt bättre odds än vad Svenska Spel erbjuder på många av sina spel.
    Det är en dödssynd att som utlänning i Thailand spela om pengar med människor man inte känner även om det handlar om småpengar. Det beror inte på risken att åka fast utan på risken att man inte överlever spelet. Denna sanning har jag kännt till över 20 år men det hindrade inte mig att begå denna synd för bara 2 år sedan.
    Det händer sig ibland att jag och andra människor arrangerar dagsutflykter med båt i Thailands tropiska vatten. De flesta som åker med är svenskar men även en del andra nordbor. Man betalar ett fast pris och då ingår mat och dryck och så vidare. Hela ruljansen sköts av thailändsk personal och totalt är upp till 100 personer med på en sådan här tur. Man åker ut på havet och lägger sig i lä bakom någon ö, man äter och dricker gott, man ägnar sig åt bad och fiske men framförallt spelar man hasard.
    Det finna ett gammalt kinesiskt hasardspel baserat på tärningar som är otroligt spännande och som vi alltid "erbjuder" våra båtpassagerare! Jag har planer på att introducera detta i Sverige om det är möjligt och om någon har bra kontakter på detta område går det bra att höra av sig. "Mekongspelet" skulle vara billigt att tillverka och livar lätt upp det tristaste av kalas. Jag skulle inte tro att det är patenterat i Sverige. Kanske inte ens går att patentera. Vem vet? Skulle även göra sig bra som nätspel faktiskt. Funderar faktiskt på att skriva några rader om detta till Dan Glimne, Sveriges främste pokerteoretiker! Han ägnar sig vid sidan av poker åt den svåra konsten att utveckla spel och åt att marknadsföra dessa!
    På våra båtturer brukar 5000 bath (1000 kronor) räcka för att hålla bank och vi anlitar alltid en erfaren thailändare på området. Man får naturligtvis inte spela på kredit. Den fasta regeln infördes efter att han en gång låtit 2 fulla norrmän spela stort på kredit utan att någon hann ingripa. Nu råkade norrmännen bli skyldiga 60000 bath (12000 kronor) och det är väl inte så farligt i och för sig men det är inte på den nivån ett sådant här "sällskapsspel" bör ligga på. Thailändaren får alltid hälften av eventuellt överskott på spelet och den här gången köpte han en ny motorcykel när norrmännen betalat sina skulder.
    Nu till den där ödesdigra dagen för 2 år sedan. Jag hade tillfälligt tagit över banken. När man åker på en sådan här tur följer det alltid med en massa thailändskt folk som egentligen inte har där att göra! Det handlar om personalens familjemedlemmar, vänner, bekanta och andra och dessa är givetvis med och konsumerar alkohol, äter gott och spelar hasard. Jag begick det stora misstaget att avslöja en thailändare som försökte fuska. Det handlade om 20 bath (5 kronor). Det värsta i ett sådant här läge är att den "drabbade" tappar ansiktet inför sina kompisar, inte fusket i sig, och till råga på allt inför en "rik" utlänning. Hans hämnd blev fruktansvärd och höll så när på att kosta mig livet!
    Efter att båten kommit i hamn har jag inga klara minnesbilder. Enligt min fru ska jag till och med ha försökt hoppa från mitt hotellrum. Thailändaren hade givetvis lyckats spetsa min öl med någon drog eller bytt ut min öl mot en färdigpreparerad sådan. Jag har ingen aning vad det var men ett par kandidater är GHB eller vattenlöslig rohypnol, de så kallade klassiska våldtäktsdogerna. Ihop med alkohol är en sådan okänd cocktail livsfarlig.
    Efter medicinsk behandling återhämtade jag mig snabbt från detta spelrelaterade "mordförsök" som jag inte tvekar att rubricera det hela som. Jag vidtog inga speciella åtgärder av rättslig eller annan natur efter denna incident utan arkiverade händelsen på erfarenhetskontot.
    Finns det fler spelrelaterade incidenter jag råkat ut för i Thailand utöver den ovan beskrivna? Det finns faktiskt 2 till som är ännu värre men dessa händelser kan kanske återberättas en annan gång!
    Detta är en kort sammanfattning av ett av kapitlen i min kommande bok om mina 25 år om thailandsresenär. Sammantaget har jag tillbringat mer än 5 % av mitt liv i detta fascinerande land. Kapitlet om spelmarknaden i Thailand är i den kommande boken mer än 10 gånger så långt som det här blogginlägget.
    Nästa vecka blir det ny spännande söndagsläsning om "hälsan står mig bi"!


    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    Spännande.
    När kommer boken att släppas?

    MEKONGS BLOGG sa...

    Ingen aning! Tidigast om 1 år om nån vill ge ut den men det tror jag inte blir nåt problem! Annars kan jag kan trycka den själv och sälja den på bloggen, ha, ha!

    Jesper sa...

    Hur går det med boken? det låter som trevlig läsningen.